Tuesday, June 30, 2009

tHe Unsung Hero

Assalamualaikum and Konichiwa..


Hari hari yang indah kan..hahha...tapi kali ini aku nak post something yang agak sensitive kot...Namun apa yang aku akan post adalah pandangan aku...sapa yang x setuju xpe...huhuhuhu...hari ini aku nak cakap pasal orng asing...cth indonesia, bangladesh and etc...

Mungkin ada yang tahu dan ada gak yang tak tahu yang aku ni MALINDo...MAlaysia + Indonesia...Ayah aku orng malaysia namun Mama ku orng INdonesia....ok...

Aku kan selalu sangat baca kat news tentang melambaknya pekerja Asing kat Malaysia...banyak yang ku dengar adalah cerita2 negative tntang mereka..aku terasa gak kerana aku mempunyai darah keturunan Indonesia... AKu selalu berfikir ornag2 kat malaysia banyak yang bising dengan kebanjiran pekerja2 asing xkira kat sektor mane...pembinaan perladang,perkapalan dan banyak lagi.Ada yang mengatakan disebabkan pekerja asing banyak rakyat Malaysia yang xdapat kerja...aku ketawa ketika mendengar nya...

hahaha... Ada ke orang Malaysia nak kerja kat pembinaan macam orang indonesia and orang bangladesh...Bekerja dari pagi sampai petang,berpanas, gaji kecik dan meletihkan...Kalu kite tanye kat remaja2 sekarang semua xnak kerja camtu.. Orng kite nak kerja dalam air cond, Gaji besar xnak kerja berat... Yelah kerja kat pembinaan mane ada kelas...Ibubapa pun xbangga ngan anak kalau kerja kat tempat yang kotor n penuh habuk... xlah semua... Namun kalau semua xnak kerje tempat camtu sape lagi??? Aku bukan lah pro pekerja asing namun sudah hakikat..Tanpa penat lelah orng indonesia n yang lain2 xkan wujud KLCC, KLIA, KL tower, MID VAlley, PAvallion, SEpang dan banyk lagi projek lain yang disukai dan digunakkan orng MAlaysia.. Aku nak tanye kat korang ada x kite g hantar surat penghargaan kat mane2 negara yang pekerja2 mereka terbabit dalam pembinaan projek-projek mega kat Malaysa..Aku rasa XADA.. kITE ORNG mAlaysia memang suka cari kesalahan orng, namun jasa2 orng susah nak tahu..

Sekarang ni banyk projek kat UM, kebanyakkan nya orng asiang yang jadi pekerja..So sebelum diorang g kerja diorang akan sarapan kat kolej aku... AKu perhatikan lah apa yang diorang makan...n aku terkejut...Nak tahu kenapa..SEBAB DIORANG XMAKAN PAPE....diorang minum air je...Bayangkan rakan2...kite kalau xmakan sarapan pagi pun dah ckap letih lah lapar lah xde tenaga lah...Diorng minum air je mampu kerja dari terbitnya matahari sampai terbenam... Rakyat Malaysia mampu ke buat cmni kalau pekerja2 asing xde.. ??? Lu pikir lah sendiri..

SAtu lagi, kebanyakkan orng Malaysia suka sangat panggil orng asiang guna short form, cth orang Indonesia, panggil INDON, irng Bangaladesh , Panggil BANGLA.. sedap je mulut pangil orng cmtu...nape xpanglil orng indonesia,,bgi kami INdon tu macam hilang maruah...Pnggil lah indonesia...Pekerja Rumah panggil AMAH...bunyi cam hamba je... Maju cmne pun negara kite kite xleh buat negara orng lain camtu, diorng pun ada maruah,,, Kite negara serumpun...kena hormat satu same lain...

Kite banyak gak dengar tentang jenayah yang dilakukan oleh orang asing kat Malaysia...rompakan, pembunuhan n bnyak lagi..tpi xsilap aku statistik menunjukkan jenayah yang dilakukan oleh orng asing 20+% JE...xbanyak pun berbanding orng Malaysia sendiri kan...rogol anak sendiri, rompak bank, samun, ragut, samseng jalanan aka mat rempit, bohsia, bohjan and banyak lagi... Sebenarnye kte banyak lagi yang kite kena buat sesuatu unutk masyarakat kite sendiri...

Aku sebenarnya da g nak tulis tapi buat mase ni cukuplah ..kira ni version 1 lah..nanti akan datng version 2...sorry kalau da yang marah ke..tapi itulah hakikat kat...so fikir2 kan k....Nanti kte sambung lagi...jia mata...

6 comments:

b2k

nga in lu..emosi banget...study bukan fikir masalah negara ya..jgn nak manas jak.

b2k

ngapain ...sori salah..

mendengar

compact, informative yet informal.
could you please write in more formal means so that people won't question you.
it's good to have such a strong and yet sensitive opinion like yours, you still have to improve in the way you present your idea though.
in a nutshell, i respect your humble thoughts but i hope in your future posts, please improve your way of presenting your thought-provoking ideas so that in any ways, people will be able to digest your feeds of thought.
Thank you. Have a nice day. =)

sara

i agree with mendengar. :D

Anonymous

TO HELL WITH U...

Anonymous

woi taik babi... ade ke kerajaan indon kasik biasiswa kat ko hah?? taik babi btol... duet ko tu jpa kasik kan??? ko mmg tolol... gi balek indon ah ko... sial!!

  © Blogger template 'Salji Fuji' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP